14 lutego 2018

Przedmiot działalności TDT

Transportowy Dozór Techniczny (TDT) jest jednostką dozoru technicznego, powołaną w drodze ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym jako państwowa osoba prawna, podległa ministrowi właściwemu do spraw transportu.

I. Podstawowa działalność TDT, dozór techniczny, to – zgodnie z ustawą o dozorze technicznym – szereg działań zmierzających “do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych i urządzeń do odzyskiwania par paliwa oraz działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego w tych obszarach”. Do działań tych należą np. badania okresowe, doraźne i poawaryjne urządzeń technicznych oraz wydawanie decyzji zezwalających lub wstrzymujących ich eksploatację, sprawdzanie kwalifikacji osób obsługujących, konserwujących i naprawiających urządzenia techniczne, a także przyznawanie przedsiębiorstwom krajowym i zagranicznym uprawnień do wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych.

Zgodnie z ustawą dozorowi technicznemu podlegają urządzenia techniczne, „które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska wskutek:
a) rozprężenia cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego,
b) wyzwolenia energii potencjalnej lub kinetycznej przy przemieszczaniu ludzi lub ładunków w ograniczonym zasięgu,
c) rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych podczas ich magazynowania lub transportu”.

Transportowemu Dozorowi Technicznemu podlegają urządzenia techniczne zainstalowane na obszarze kolejowym, w kolejowych pojazdach szynowych, na bocznicach kolejowych, ponadto zbiorniki – w tym cysterny wykorzystywane w ruchu kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej.  TDT sprawuje również dozór techniczny nad urządzeniami technicznymi znajdującymi się na statkach morskich i żeglugi śródlądowej, na pontonach, w dokach, na terenie portów i przystani morskich oraz żeglugi śródlądowej, a także nad urządzeniami związanymi z żeglugą morską i śródlądową, czy znajdującymi się w ciągach technologicznych portowych baz przeładunkowych. Dozorowi technicznemu sprawowanemu przez TDT podlegają także osobowe i towarowe koleje linowe oraz wyciągi narciarskie.

 

II. Wieloletnie doświadczenie w obszarze odbiorów technicznych TDT wykorzystuje wspomagając przedsiębiorstwa w odbiorach wyrobów hutniczych takich jak wyroby kute, walcowane oraz odlewane, w odbiorach wyrobów będących elementami nawierzchni kolejowej, podkładów drewnianych i betonowych, wyrobów z metali kolorowych, drewna i tworzyw sztucznych, a także rozjazdów kolejowych i ich akcesoriów itp.

TDT realizuje również odbiory techniczne części i zespołów do taboru kolejowego takich jak osie, koła, zestawy kołowe, resory, sprężyny, urządzenia pociągowo-zderzne, elementy hamulcowe, elementy taboru kolejowego.

W zakresie produkcji TDT oferuje pomoc w nadzorowaniu procesów spawalniczych, klejenia, montażu, w poszczególnych fazach budowy pojazdu szynowego oraz jego ważniejszych podzespołów, a także w przeprowadzaniu badań i testów odbiorczych gotowego wyrobu oraz podzespołów i materiałów używanych do jego budowy.

 

III. Ustawa o dozorze technicznym powierza TDT również wykonywanie zadań określonych w ustawach:

  1. z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych,
  2. z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
  3. z dnia 15 lipca 2020 r. o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach,
  4. z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne,
  5. z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Ad.1. Zgodnie z  ustawą z dnia 15 lipca 2020 r. o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach  Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego jest Organem krajowym udzielającym homologacji.

Ad. 2. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, zgodnie z art. 83. ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym jest organem właściwym do wydawania, w drodze decyzji i po dokonaniu sprawdzenia, poświadczeń zgodności wyposażenia i warunków lokalowych stacji kontroli pojazdów z wymaganiami  określonymi  w przepisach wykonawczych.

Zgodnie z art. 84. ust. 2a TDT prowadzi również egzaminy kwalifikacyjne dla osób ubiegających się o uprawnienia diagnosty samochodowego. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego powołuje w tym celu komisję egzaminacyjną.

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, zgodnie z art. 70h. 1. wydaje, zmienia, odmawia wydania lub cofa, w drodze decyzji administracyjnej świadectwa homologacji typu albo świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.

Ponadto Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego jest organem właściwym do wykonywania zadań z zakresu homologacji, określonych w artykułach 70i-r, 70u-za, 70zc-zf, 70z-zi, 70zn, 70zo-zp, 70zu., 73d. oraz 80bh.

Ad. 3.  Zgodnie z art. 4. ustawy z dnia 15 lipca 2020 r. o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego jest organem krajowym udzielającym homologacji. TDT wykonuje zatem czynności związane z homologacją pojazdów, przedmiotem ich wyposażenia lub części, dopuszczeniem jednostkowym pojazdu, czy też dopuszczeniem indywidualnym WE pojazdów itp.

Ad. 4. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wykonuje zadania powierzone mu w art. 23r. ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne – w ramach realizacji zadań lub kontroli prowadzonych na zasadach i w trybach określonych w odrębnych przepisach kontroluje spełnienie obowiązku:

1) posiadania koncesji, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1–4, w zakresie, w jakim dotyczą paliw ciekłych;
2) wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 32a;
3) zgłoszenia do Prezesa URE infrastruktury paliw ciekłych, o którym mowa w art. 43e. [od 1.07.2023 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 255) nastąpi zmiana tego punktu na: zgłoszenia infrastruktury paliw ciekłych, o którym mowa w art. 43e].

Ad. 5.  Zgodnie z art. 18. ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych punkty zasilania jednostek pływających energią elektryczną z lądu, w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji, podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez Transportowy Dozór Techniczny.

Zgodnie z art. 28 badaniom technicznym przeprowadzanym przez TDT podlega również punkt bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), w zakresie jego bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji.

 

IV. W strukturze TDT znajduje się ważne ogniwo dozoru technicznego – Laboratorium Transportowego Dozoru Technicznego z siedzibą w Krakowie.  Do zadań Laboratorium TDT należy wykonywanie badań materiałów, elementów i urządzeń na rzecz TDT i innych jednostek.

 

V. W strukturze TDT działa również Jednostka certyfikująca TDT-CERT, która została powołana Zarządzeniem Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego z 22 października 2003 r., w oparciu o art. 44 pkt 6 ustawy z 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym. Jednostka certyfikująca TDT-CERT certyfikuje wyroby, systemy zarządzania i kompetencje osób, wspierając ustawowe działania w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych.

 

VI. W dniu akcesji Polski do UE TDT stał się Jednostką Notyfikowaną o numerze 1468, upoważnioną do oceny zgodności w zakresie aż czterech dyrektyw. Obecnie TDT jako Jednostka Notyfikowana 1468 uczestniczy w procesach oceny zgodności wyrobów z wymaganiami następujących dyrektyw i rozporządzeń Unii Europejskiej:

  1. Proste zbiorniki ciśnieniowe (2014/29/UE)
  2. Transportowe urządzenia ciśnieniowe (2010/35/UE)
  3. Urządzenia ciśnieniowe (2014/68/UE)
  4. Maszyny (2006/42/WE)
  5. Dźwigi i elementy bezpieczeństwa do dźwigów (2014/33/UE)
  6. Interoperacyjność systemu kolei w UE (2016/797)
  7. Koleje linowe (2016/424)
  8. Wyroby budowlane (305/2011)

 

Odwiedziny:

  • Wytwarzający / odpowiadający:Mariusz Sagan
  • Stanowisko:
  • Czas wytworzenia:07.04.2009
  • Udostępniający
  • Stanowisko:
Zmiany w tej wersji wpisu:
- Zmiana treści
Data publikacji:14.02.2018 13:50
Ilość wyświetleń: